دانلود کاتالوگ

لرزه های لاستیکی

اقلام روتاری داخل موتورخانه همواره در حال انجام کار می باشند و اساس کار این اقلام چرخش و دوران می باشد، اقلام روتاری مانند پمپ، چیلر، کمپرسور و … با انجام کار باعث ایجاد ارتعاش و لرزش زیادی می شود. به عنوان مثال پمپ مدل سانتریفوژ را در نظر بگیرید که با ایجاد دوران در محفظه خود باعث افزایش فشار سیال می شود که این حرکت موجب ایجاد ارتعاش و لرزش در دستگاه پمپ و لوله و اتصالات می شود.

اثرات ارتعاش و لرزش بروی سیستم پایپنگ

لرزش و ارتعاش ایجاد شده توسط پمپ علاوه بر تحت تاثیر گذاشتن دستگاه پمپ باعث انتقال به سیستم پایپینگ می شود، ارتعاش ایجاد شده از طریق دستگاه به لوله و اتصالات متصل به آن انتقال می یابد . ارتعاش سیستم باعث ایجاد تنش های کوچک و مداوم در لوله و اتصالات و شیرآلات و … که باعث ایجاد خستگی و کاهش طول عمر سیستم پایپینگ می شود، تنش مداوم در لوله و اتصالات باعث ایجاد نشتی و از بین رفتن جوشکاری در محل اتصال می شود.
اتصالات رزوه ای از اقلامی هستند که در اثر ارتعاش و لرزش دچار مشکل می شود، اتصالات دنده ای بر اثر حرکت دچار نشتی می شود و دیگر آببندی ابتدایی خود را نخواهد داشت . برای آببندی لوله و اتصالات گالوانیزه می بایست از نوار تفلن و … استفاده کرد .

لرزه گیر لاستیکی ارتعاشات صنعتی ایران

برای مهار ارتعاش ناشی از حرکت اقلام روتاری می بایست از لرزه گیرهای لاستیکی استفاده کرد، لرزه گیر لاستیکی با توانایی مهار ارتعاش و لرزش در دو جهت عمودی و افقی بهترین انتخاب برای مهار ارتعاشات وارده به سیستم از طریق اقلام روتاری می باشد. شرکت ارتعاشات صنعتی ایران اقدام به تولید لرزه گیر های لاستیکی در انواع مختلفی می کند که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت.
لرزه گیر های لاستیکی از یک لاستیک در وسط بدنه آن و دو فلنج در ابتدا و انتهای آن تشکیل شده است که پس از اتصال به خط لوله کشی ، لاستیک تعبیه شده در لرزه گیر حرکت های اضافی را خنثی میکند . لاستیک های تعبیه شده در لرزه گیرها عموما از جنس NBR و EPDM می باشد ولی با توجه به سیال و فشار و دمای آن می توان طبق سفارش تولید کرد.
جهت عبوری سیال را جهت افقی و جهت ۹۰ درجه نسب به آن را عمودی گویند، به علت حرکت دورانی اقلام ارتعاش در هر دو سمت عمودی و افقی وارد می شود که لرزه گیر لاستیکی توانایی مهار ارتعاش در هر دو مسیر را دارد .

نوع اتصال لرزه گیرهای لاستیکی ارتعاشات صنعتی

لرزه گیر های لاستیکی ارتعاشات صنعتی ایران به صورت فلنجدار تولید و عرضه میگردد که برای ادامه روند لوله کشی و تعبیه این لرزه گیرها نیاز به دو عدد فلنج جوشی از جنس فلنج های لرزه گیر می باشد، فلنج های استفاده شده در لرزه گیر های لاستیکی ارتعاشات صنعتی ایران از آلیاژ کربن استیل (Carbon Steel) می باشد که می بایست فلنج های جوشی تهیه شده از این جنس و طبق فشار کاری آن باشد . دلیل یکسان بودن فشار کاری دو فلنج برای تطابق سوراخ کاری آنها می باشد که در جایگذاری به مشکلی برنخوریم.

تقسیم بندی لرزه گیرهای لاستیکی

شرکت ارتعاشات صنعتی ایران برای سهولت کار و شناسایی دقیق نیاز بازار اقدام به تولید لرزه گیر های لاستیکی در رنگ بندی های متفاوت کرده است . این رنگ بندی بروی لاستیک لرزه گیر مشخص می باشد که یک تکه کوچک از لاستیک را رنگ گذاری میکنند. حال این رنگ بندی های طبق چه شرایطی و بر چه اساسی می باشد در ادامه خواهیم پرداخت… .

لرزه گیرهای لاستیکی ارتعاشات صنعتی ایران طبق نوع سیال و دما – فشار آن دسته بندی می شوند :

لرزه گیر لاستیکی مارک زرد: لرزه گیر مارک زرد برای سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد که فشار ۱۰ بار (۱۰ bar) و دمای ۶۰ درجه سانتی گراد (۶۰℃) را تحمل میکند .
لرزه گیر لاستیکی مارک قرمز: لرزه گیر مارک قرمز برای سیستم های دما بالا مورد استفاده قرار میگیرد که فشار ۱۰ بار (۱۰ bar) و دمای ۹۰ درجه سانتی گراد ( ۹۰℃) را تحمل میکند .
لرزه گیر لاستیکی مارک آبی: این نوع از لرزه گیر لاستیکی برای سیستم های فشار بالا استفاده می گردد که فشار ۱۶ بار (۱۶ bar) و دمای ۶۰ درجه سانتی گراد ( ۶۰℃) را تحمل میکند .
لرزه گیر لاستیکی دو مارکه آبی – قرمز: برای سیستم های دما و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرد که فشار ۱۶ بار (۱۶ bar) و دمای ۹۰ درجه سانتی گراد ( ۹۰℃) را تحمل میکند.

چهار مارک از لرزه گیر های مذکور جزو روتین تولیدات شرکت ارتعاشات صنعتی ایران می باشد، علاوه بر لرزه گیرهای مذکور موارد دیگری نیز جزو اقلام تولیدی شرکت ارتعاشات صنعتی ایران می باشد که به شرح آن می پردازیم :

لرزه گیر لاستیکی مارک سبز جهت نصب در سیستم های سیالات اسید و بازی مورد استفاده قرار می گیرد .
لرزه گیر لاستیکی مارک سفید جهت نصب در سیستم های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد .
لرزه گیرهای لاستیکی مارک قهوه ای مخصوص استفاده برای سیالات مشتقات نفتی می باشد .
لرزه گیر خاکستری جهت نصب در سیستم های هوای فشرده می باشد .

لرزه گیرهای لاستیکی ارتعاشات صنعتی ایران دارای دو دسته بندی کلی به نام لرزه گیرهای آصا و بلادری (BL-72) می باشد که عمده تفاوت این دسته بندی بر اساس طول پشت تا پشت فلنج لرزه گیر می باشد . در نوع لرزه گیر آصا طول لرزه گیر ۱۳ سانتی متر می باشد و در مدل بلادری با توجه به سایز لرزه گیر طول آن متفاوت می باشد .